«Alle» har vært i Toscana, og nå har vi også vært der. Eller rettere sagt, vi har begynt å oppdage Toscana. Denne vakre delen av Italia som har herlige badestrender, gode viner og en egen pastafabrikk. Pastafabrikken heter Martelli og ligger i den lille byen Lari, 35 km sørøst for Pisa. Her fikk vi komme inn i fabrikken og se hvordan de for hånd lager spagetti, penne og makaroni. 095

Pastafabrikken ligger i det gule huset i bakken ned til høyre for hovedgaten i Lari. Det er små forhold når denne veibeskrivelsen rekker!

100

Alt blir gjort for hand på fabrikken. Til og med når de pakker pastaen i posene.

Bortsett fra å se på pastafabrikken fikk vi også med oss Pisa, og ja, vi har tatt de obligatoriske «nå støtter vi tårnet»-bildene. Vi hadde tenkt å bestille inngangsbilletter til tårnet på forhand, men når vi fikk somlet oss til å skulle bestille var det for sent. Det måtte gjøres minst 16 dager på forhand… Heldigvis fikk vi kjøpt billetter i Pisa, og det til guide og inngang 3 timer senere. Helt perfekt, da rakk vi å spise middag først. Og til middag ble det – pasta. Vi spiste mye pasta den uka vi var i Toscana, og det i alle variasjoner. Enkelt, barnevennlig og utrolig godt. 073

Tårnet er virkelig skjevt og vi kjente det godt da vi gikk rundt lengst oppe.

Vi fløy til Pisa og hadde leiebil hele tiden, og det var praktisk. Da kunne vi kjøre rundt i en snerten Alfa Romeo og se oss om slik det passet oss. En dag dro vi til Lucca, en vakker middelalderby med en bred bymur. Oppe på muren er det mulighet for sykling, piknik og lek, og vi gjorde som lokalbefolkningen; Kjøpte med oss ost, pølse, vin og vann og syklet rundt til vi fant et perfekt sted for en liten pause. 036

På sykkeltur på muren rundt Lucca. Sykler finnes i alle varianter og vi valgte “familiesykkelen”.

Det ble i og for seg ikke så mye farting, det var utrolig deilig å slappe av ved bassenget… Hotellet vi bodde på heter Green Park Resort og ligger helt ute ved Middelhavet i Tirrenia, cirka 13 km fra Pisa. Vi tenkte at det var praktisk med både hotellbasseng og strand, og det ble mest basseng. Ungene syntes faktisk Middelhavet var for salt, selv om det er noe spesielt med å kjenne sanden mellom tærne og la bølgene skylle over seg.122 Hotellet har privat strandområde som ligger bare 2 minutters gange fra hotellområdet.

119

Som gjest på hotellet hadde vi tilgang til lekre solsenger ved stranden.

123

Bassengområdet var velholdt og rent og hadde flere bassenger, og det opplevdes aldri som fullt. Hotellet har ganske mange rom, men det merket vi ikke ved bassenget. Vi kunne komme sent på formiddagen og likevel få solsenger til oss alle.  107 Kveld ved bassengområdet.

110 Et av hotellets bassenger sett i dagslys.

Hotellmaten var et kapittel for seg. Det er sjelden vi har fått så god og elegant mat! Kjøkkenet har spesialisert seg på italiensk husmannskost, og det gjør de bra. Vi hadde halvpensjon og det betydde 4-retters middag hver kveld, så for vektas skyld var det bra at vi ikke var lengre enn en uke… Det manglet i og for seg ikke på muligheter til trening, hotellet har både treningsrom, wellness-avdeling, tennisbane og minigolf. På hotellområdet finnes det også en Michelin-restaurant, men den får vente til neste gang. Det kommer nemlig til å bli flere turer til Toscana…

046

En deilig lunsjrett ved bassengkanten på hotellet.

051

Blekksprutpasta – spesielt utseende med utrolig god smak.

053

Ingen lager pizza så godt som italienere. Hotellets kokker vet hva de gjør!

103

Tunfisk med tilbehør – elegant opplagt og meget god på smak.

058

Dessert hører med og denne hjemmelagede sorbeen smaker himmelsk!

Ja, nå får vi bare bestemme oss for når vi skal tilbake neste gang!