Då var det dags! Årets bilsemester startade i tisdags kl 06.00. I år skall vi utforska Kroatien. Packningen är planerad så pappa kan se i backspegeln och alla grannar och bekanta har fått låna ut sina DVD filmer till barnen:-) Vi åkte endast fem minuter försenade, vilket måste vara någon form av rekord för oss. Jag är alltid den som vill vara ute i god tid och min fru är cool som en filbunke. Vem som har rätt är ett evigt diskussionsämne mellan min och min fru. Men vi har ännu aldrig missat ett flyg eller en båt. Därmed så är det väl som alltid att en kompromiss mellan ytterligheter ofta är den lösningen?

Om man åker kl 06.00 från Helsingborg så är man kl 08:30 i Gedser i Danmark. Båten (Scandlines) över till Rostock gick på tid kl 09.00. Vi hade bokat i förväg då det mitt i sommaren kan vara ont om platser. Väl ombord så skulle vi äta frukost. Den första restaurangen vi dök på var en enklare variant var frukost kostade ca 10€ för vuxna och hälften för barn. Vi valde inte den då personalen var tydlig med att man endast fick ta mat en gång. På andra våningen på båten som hette Kronprins Fredrik fann vi dock en annan mycket trevlig restaurang. Här kostade frukosten 12 € för vuxna och hälften för barn. Här kunde man dock ta så många gånger man ville och gott var det.

Väl på den Tyska sidan körde vi 65 mil med ett stopp till Prag. Det gick som en dans. Den Tyska autobahn är verkligen fantastisk! Alla håller sig strikt till höger utom de som har bråttom. Vissa har riktigt bråttom! Att titta ofta i backspegeln är ett bra tips. Vi var framme i Prag kl 17:00 på eftermiddagen.

002 005

Vi bor på ett Sembo hotell som heter Republic Hotell. Myc ket bra standard till ett vettigt pris. Jag blir både glad och stolt när jag ser att vi hittat denna typ av produkt. Litet hotell mitt i centrum med bra standard. Mycket trevlig personal. Jag kan varmt rekommendera detta hotell.

På kvällen var vi och åt på en Mexikansk…restaurang nära hotellet. Inget höjdarställe. Mycket ost…Men det var nära och det var det som räknades. På kvällen lade vi oss alla i barnens sängar och skulle se på Holland – Uruguay i fotbolls VM. Barnen somnade efter 10 min vilket var planerat. Alla i hela familjen sov i barnens sängar innan första halvlek var slut…Fotbolls VM är vart fjärde år och detta var kvartsfinal. Jag skäms, men det gick bara inte att hålla sig vaken!

Vi valde att stanna i Prag en extra dag för att utforska staden ordentligt innan vi drar vidare. Vi ångrar inte det valet. Vi har haft en fantastiskt fin dag! Billigt är det också! Första kvällen åt vi middag för ca 400 kr för hela familjen och då sparade vi inte på något.

008 014

Vi besökte givetvis charles bridge (bilden ovan). Den ligger på vägen mot en rad andra sevärdheter och är ett sk “must” om man är i Prag.

009   013016

Pappa fick sig en öl efter att vi hade gått upp till slottet. Det var uppförsbacke till slottet så barnen blev mutade med en glass och pappa med en öl:-)

011 012

Efter att barnen hade gått nästan hela dagen och inte gnällt alls så kom de själva på vad de ville ha som belöning. De ville ut och åka hästdroska! Det var världens dyraste hästdroska och kostade 300 kr för 20 min! Men barnen var överlyckliga och tänker man lite på följande så var det inte så dyrt. Det blir ca 1000 kr i timmen och då är det hyra för två hästar, droska och chaufför! Det var dessutom mycket avslappnande!

019 010

Ikväll blir det Tyskland mot Spanien i fotbolls VM. Ikväll får jag inte somna. Det skulle vara fullständigt oförlåtligt. Imorgon bitti är planen att starta kl 08.00 mot Österrike för att slutligen nå Kroatien och Zadar på Torsdag. Känslan är att vi försenar oss med starten….