Årets laguppställning är en salig blandning av gammalt och nytt. Det var tänkt att Ema skulle stå för solstrålarna, tonåringarna skulle klara sig själva, Nina skulle leda laget och jag var med för att köra. Det blev bättre än så. Laget höll ihop i vått och torrt och trots att min kunskap om tonårsvärlden är högst begränsad tyckte jag att det gick rätt bra…

Ema, sju och ett halvt år

Tonåringarna Viggo och Figgo

Nina och jag

Vi bröt traditionen och bestämde oss för natt färjan Trelleborg-Rostock. Funderingarna gick så här – sover på båten och är ute på motorvägen tidigt för att undvika trängsel.

Figgo sover sött ombord på färjan

Vi hoppade frukosten på båten och åt längst motorvägen, ca en halvtimmes resa från Rostock. Till Berlin gled vi på ca två timmar, vidare till Leipzig på en. Vi gjorde en tavla till lunch. Stannade längst motorvägen och trängdes i kön till restaurang och toalett. Har alltid tjatat på mitt resesällskap om att svänga av, in i nån liten by och hitta lokal, rustik Gasthof. Tror jag är den sista mat-idealisten-romantikern i vårt sällskap. Ingen var med på noterna. Vi kom fram till övernattningshotellet vid tre på eftermiddagen. Kunde kört längre, utan problem men vi hade med mening bokat hotell med pool för att tonåringarna skulle få sträcka på benen på eftermiddagen. Tavla nr två. De gick och la sig på sitt rum och sussade fram till sen eftermiddag….På kvällen åt vi middag i Fürth. Mysigt.

Lördag morgon startade vi trots protester tidigt. Passerade Nürnberg och München på ett kick. Strax söder om Salzburg, i Flachau, stannade vi för lunch. Men den här gången gav jag mig inte. Vi ska hitta nåt pittoreskt ställe med fin utsikt – mumlade jag. Det gjorde vi. Hamnade på 1300 möh på en fantastisk bondgård med smarrig mat och dagens bästa utsikt.

Väl uppe på berget… skönt vi åkte bil upp

Nere i byn åkte vi sommar rodel och studsade studsmatta.

Figgo och damerna gör sig redo för rodel

Kul även för vuxna

Nu, helt plötsligt, ville alla bada. Nix, vi ska in i Slovenien först. Sen kanske vi badar i Bled sjön. Där var vi vid fyra på eftermiddagen. Nu ville ingen bada längre.

Bled med slottet. Vem tog det här kortet? Vi fick ju inte med hälften av skönheten.

Vi fikade och körde de sista milen in till Ljubljana. Vi hade bokat Hotel Union. Klockrent! Mitt i stan, toppen rum, härlig frukost.

Tredje dagen tog vi sovmorgon och sedan körde vi via Zagreb ner till Split och färjan till ön Brac.

TIPS 1: Ät inte frukost på båten. Kör de ca tre milen till Aral macken längst motorvägen. Där finns en fräsch frukostbuffé för ca € 6/pers. Varm dryck, juicer, olika flingor, bra pålägg, ägg och frasiga frukostbullar. Den här tiden på morgonen relativt folktomt.

TIPS 2 : Bor du på Mercure i Fürth kan det kännas bökigt att ta sig in till Nürnberg för en middag. Åk in till gamla stan Fürth istället, ca 3 km från hotellet. Mysiga trånga gator och gränder och några trevliga Gasthofs. Vi åt i det stora korsvirkeshuset som man ser från vägen. Parkeringshus längst huvudgatan, ca 300 m från krogen.

Vår middags Gasthof i Fürth

TIPS 3 : Stanna till i Bled! Två reasons. Ett, det världsgoda bakverket, ”kremschnitta”, en hög kaloriladdad bakelse med vaniljkräm och frasig botten. Och så nummer två – utsikten. Sätt dig vid något café och titta upp mot slottet, ut över sjön, bort till den sagolika ön. Det är svårt att slita sig. Så klart kan du bada i sjön också.

TIPS 4 : Ett måste i Ljubljana är gamla stan. Från Hotel Union går du ner till floden på två minuter. Där tronar landets största poet i statyform och blickar mot huset där hans livs stora kärlek levde.

På väg mot gamla stan i Ljubljana – idel glada miner

Korsa en av de tre broarna och du är inne i en otroligt mysig, bilfri gammal stad med massor av krogar, pubar och affärer. Missa inte salutorget med grönsaks- och fruktmarknaden och de olika hallarna! Här hittar du bl.a. örter med hjälpande verkan mot allt vi människor kan tänkas ha i å-komme-väg.

TIPS 5 : Kommer du på helgen och ska ta färja ut till någon ö, försök sikta in dig på tidig morgon. Kommer du under veckan, ta någon av eftermiddagsbåtarna – då är det oftast mindre köer i hamnen.