Hva gir vi i 60 års-gave til noen som har «alt»? Jo for vår del ble det en reise til Sardinia. I midten av oktober dro to sett besteforeldre, barn, svigerbarn og barnebarn av gårde. Med direktefly fra Oslo gikk reisen lett, og vel fremme på flyplassen i Olbia fikk vi leiebilene uten problem.

Vi leide et hus på Costa Smeralda-kysten, nordøst på øya. Og hvilket hus! Det var kveld da vi kom fram, og utebelysningen viste oss et herlig steinhus med stort basseng, flere verandaer og et utekjøkken med både pizzaovn og grillplass.

Lek ved husets basseng.

Å bo bra er faktisk viktig i ferien, og det var deilig å ha fem soverom med like mange bad. Aldersspennet på vi som reiste var mellom 1 og 65 år. Den minste startet dagen mellom fem og halv seks, så det var det veldig praktisk å ha god plass og både kunne ordne mat og bade når vi ønsket.

Sardinia har variert vegetasjon og kyststripen består av klipper og fantastiske sandstrender. Vannet er turkis og krystallklart, og temperaturen lå rundt 20 grader både i lufta og i vannet. Hjemme i Norge snødde det denne uka…

Fra toppen av Isola Caprera ser vi seilbåter i en egen badevik.

Nasjonalparken Arcipelago di la Maddalena med Isola Maddalena og Isola Caprera ligger en liten times kjøretur fra der vi bodde, og her gikk vi på fjelltur og klatrer 144 trappetrinn opp til en gammel millitær utkikspost. Hvilken utsikt vi fikk! Herifra så vi kysten fra sjøsiden og oppdaget flere viker der seilbåter hadde lagt til. Vi leide ikke båt selv, men det er absolutt noe vi skal gjøre neste gang. Å seile og finne sin egen sandstrand må være herlig.

Veiene nord på Sardinia er svingete, fartsgrensene er lave (den høyeste var 70 km/t) og i høysesongen i juli og august er det mange biler på veiene. Vi var der helt i slutten på sesongen, og opplevde et veldig behagelig tempo på det meste. Vi dro en dag til Tempio Pausania og like i nærheten lå Nuraghe Maiori. Dette er utrolige steinformasjoner som folk en gang i tiden brukte som boliger.

Med en fantastisk utsikt nyter bestemor og barnebarn frokost på verandaen. Porto Cervo ligger rundt svingen.

Byen Porto Cervo ligger bare en kilometer fra huset vårt, og er stedet der rike og berømte møtes. Vi passer vel ikke helt inn i den beskrivelsen, men det var moro å gå i gatene og se de eksklusive butikkene og havnen med de overdådige båtene.

For shopping valgte vi Olbia og den lille byen Arzachena. Barna ville gjerne hatt enda flere lekebutikker, men vi som lette etter annet fant både vin, klær, innredningsartikler og sko. Utvalget var veldig bra, og prisnivået på sportsutstyr er lavere enn hjemme. Barna bruker snorklene  flittig i det krystallklare vannet.

Sport – alt som har med vann og gjøre er jo stort på Sardinia, og øya er et mekka for både dykking, kiting og surfing. Vi sa at neste gang vi kommer tilbake, skal vi dykke. Vi så jo mye med snorkel, og enda bedre må det være med fullt dykkerutstyr.

Neste gang, ja det vil absolutt bli en neste gang. Sardinia er så stor og mangfoldig og vi fikk bare sett en liten del, så tilbake vil vi.