Julen avklarades med sparlåga eftersom resurserna var investerade i vår resa till Phuket och Thailand. Vi åkte direkt efter nyår eftersom priserna på fram för allt flyget är aningen billigare då än mitt i jul och nyårshysterin. Flygresan ned gick strålande och på flygplatsen var det lätt att hitta en taxi som skulle ta oss till hotellet. Två bra saker med taxi Thailand. Den ena är att man nästan alltid åker en minibuss och det andra är att man till skillnad från andra länder sällan behöver vara orolig för att bli grundlurad redan vid ankomst. Resan från Phukets flygplats in till Karon Beach och Princess hotell som vi bodde på tar ca 1 h.

Vi bokade hotellet ganska sent och fick inget hotell ur Sembos ordinarie utbud. Det som glädjer mig mycket är att Sembos kvalitetskontroll av hotell verkar fungera bra. D v s att vi inte hade valt att ha detta hotell i vårt utbud… Hotellet var beläget alldeles vid Karon Beach stranden så läget kan man inte klaga på. Det som vi tycker borde ha varit bättre är frukosten och servicen på hotellet. Thailändarna är ju kända för sin utpräglade servicekänsla. Men på detta hotell så fanns det nog en del att önska åtminstone vad gäller receptionisternas service. Tuk Tuk chaufförerna utanför hotellet var också väldigt arroganta och periodvis rent ut sagt otrevliga. Kan det vara så att Thailand börjar få växtverk vad gäller turismen?

DSC_0141 DSC_0132 DSC_0182 DSC_0193

En av dagarna åkte vi på en båtutflykt för att få lite bra bilder till Sembos sajt och till våra reklambroschyrer. Hamnen låg en timmes bilfärd från hotellet. Utflykten var väldigt välorganiserad och båten var fin. Vi hyrde en båt själva för att kunna åka precis vart vi ville och därmed få de bästa bilderna. Priset för en dags privat båtutflykt var väldigt överkomligt med tanke på den produkt som levererades. Vi åkte bland annat till stranden var filmen The Beach spelades in utanför Phi Phi öarna och en massa andra trevliga ställen. En båtutflykt är verkligen värd varje krona när man är på semester i Thailand!

DSC_0370 DSC_0451 DSC_0478 DSC_0403

Karon Beach stranden låg endast tre minuters promenadväg från vårt hotell. Här är vattnet klart och vågorna ofta ganska höga. Vi klagar dock inte. Båda våra barn är duktiga på att simma och då var vågorna nog mera roliga. Man skall dock ha respekt för vågorna och undervattens strömmarna här. Under våra fjorton dagar hörde vi om två drunkningsolyckor på stranden. Det finns dock både badvakter och ett tydligt signalsystem med flaggor som hela tiden signalerar risknivån gällande vågorna. När man är på stranden i Thailand så finns det tillgång till både massage och små serveringar utmed stranden. Det är nästan för varmt på dagen för att man skall bli hungrig. På dagen lever i stort sett på frukt (ananas) och vatten eller en eller annan öl…En öl kostade ca tio kr och massage för en timme sjuttiofem kronor!

DSC_0614 DSC_0633 DSC_0644

Vi åkte också runt en dag på Phuket för att jaga den perfekta stranden och fram för allt för att lära oss lite mera av ön. Vi åkte utmed öns kustremsa mot norr och stannade på Kamala Beach som är en ganska så vanlig turiststrand. När vi kört lite längre norröver kom vi till Bangtao beach, Nai Thon Beach och Nai Yang beach. Speciellt Nai Thon var väldigt trevligt. Stranden var mer eller mindre öde mitt i högsäsong! Fantastiskt fint!

DSC_0671 DSC_0693

Efter att på förmiddagen ha badat så var det dags att på eftermiddagen fokusera på lite kultur och shopping. Vi stannade vid ett lokalt tempel vid namn Wat Prha Tong som var väl värt ett besök. Man kan ju inte åka till Thailand utan att ha sett ett riktigt buddistiskt tempel! Efter det åkte till vi till ett Outlet vid namn Premium Outlet som vi hade hört talas om. Här fanns mycket butiker, men om man någon gång i sitt liv  har varit på en riktig Outlet i USA så blir man nog beskviken av detta Outlet. Dyrt och tråkiga butiker!

Nästa gång vi åker till Thailand så är det dags att utforska landet lite mera grundligt. Vi har nu varit på Phuket ett antal gånger och känner att vi kan ön väl. Phuket är dock svenskarnas nya Kanarieöarna. Det är välfungerande, tillrättalagt, billigt (jag sydde upp en Kashmir rock för ca 2000 kr) och fram för allt väldigt vädersäkert! Vill man ha garanterat sol & bad väder den andra Januari så är Thailand ett av får länder som levererar i stort sett varje dag!