Vår semester på Hvar börjar gå mot sitt slut. Det har varit helt fantastiskt bra! Det enda negativa vi kan komma på är att det fortsatt är svårt att betala med kreditkort på ön. Var och varannan restaurang säger att de inte accepterar kreditkort. Resten av världen går mot ett kontantlöst samhälle och på Hvar har man bestämt sig för att göra precis tvärt om:-)

Det skall också sägas att det har varit rejält varmt. Men det är inget som plågat oss. Mamma Lena trivs i denna typ av värme om havet är nära och vi andra håller oss ganska så mycket i skuggan. Hon fick oss att från dag ett reservera plats på den publika stranden nära hotellet och där är vattnet ofattbara 22 grader!! Det är 35 i luften så det borde vara varmare i vattnet! Kombinationen med lite svalt vatten och varm luft är dock väldigt bra.

Iphone Kroatien 2 008

Kroatien 2 097

Näst sista dagen på Hvar hyrde vi oss en båt för att titta oss omkring i skärgården kring Hvar. Vi tog oss ut till “Hell Islands” som är en liten arkipelag som ligger utanför Hvar. Kostnaden för att hyra båt var inte mera än ca 2 300 kr + bensinen. Vi passade på att ta riktigt mycket bilder på resan. En del av dessa bilder kommer säkert framöver att kunna ses i vår marknadsföring på nätet och i trycksaker som vi sänder ut till våra kunder. Detta givet att vårt marknadsfolk tycker att bilderna är lika bra som vi tycker. Jag betvivlar det, men ngt skall de väl nog kunna hitta som duger bland flera hundra bilder…

Kroatien 2 329

Vi hade säkert 10 badstopp under dagen. Vi åkte ca kl 09:30 och var tillbaka ca kl 18:00. Man blir alltid lika förvånad av hur utslagen man kan bli av en dag på havet. Vi bestämde oss för att äta direkt efter utflykten på en strandrestaurang för att komma i säng i vettig tid. Vi borstade kl 20:30! Här nedan kan du se lite bilder på det som vi såg under dagen.

Kroatien 2 063

Hvar från havssidan.

Kroatien 2 086

En av de mindre privata lyxjakterna vi såg under veckan.

Kroatien 2 068

Privat hus utanför Hvar.

Kroatien 2 074

Nudiststrand utanför Hvar (Vi tog inga närbilder:-)).

Kroatien 2 378

Massor med småbåtar i arkipelagen.

Kroatien 2 376

Alla har vi ett jobb att sköta trots semester:-) Lena lyssnar av sin mobiltelefon efter båtutflykten med ett svalkande glas rosévin.

Jag har försökt göra en promenad varannan dag för att få lite motion, bränna av semesterfläsket och ta lite bilder. Sista dagen var det åter igen dags för en rask promenad i 36 graders värme! Bestämde mig vid ngt tillfället att klättra upp till en medeltida borg vid namn Fortica som finns ovanför Hvar stad. Det tog ca 1,5 h att ta sig upp och ned samt att ta bilder. Kan säga att det dopp som jag efter denna promenad tog i det Adriatiska havet var ett av de skönaste doppen i mitt liv. Det går (nästan) att jämföra med ett dopp efter att man suttit i en ordentlig finsk vedbastu och bastat ordentligt! Här nedanför ser du lite av den utsikten som mötte mig på toppen.

Kroatien 2 409

Kroatien 2 463

Kroatien 2 423

Kroatien 2 479

Här upp var jag och tog bilder.  Stod vid flaggan som du kan se på toppen av borgen!

Iphone Kroatien 2 017

Sista kvällen var vi och åt på en liten taverna alldeles bredvid hotellet. Maten var väldigt god. Själv har jag bott i Spanien många år och kan ärligt säga att jag fått min del av gott kött på restauranger. Men den köttbit jag fick på Vila Dinkas restaurang var en av de bättre jag ätit i mitt liv. 140 kr för en riktigt ordentlig bit oxfilé och grillade grönsaker! Här på Vila Dinka hade de också lägenheter som man kan hyra som låg väldigt nära stranden och havet. Måste be vår eminente produktchef utforska detta för Sembos vidkommande. Det är så här vi jobbar på Sembo. Vi upplever saker själva och ser med egna ögon!

Iphone Kroatien 2 015

Packning. Ett organiserat kaos!

Kroatien 3 005

Pappa klar för start i bilen!

Kroatien 2 229

Färjan du tar till Split. Jardolinja heter bolaget.

Nu kör vi mot färjan. Det tar oss ca 20 min att köra från Hvar till Stari Grad varifrån färjan går. Färjan tar ca 2 h till Spli. Middag i Split ikväll. Inte illa! Är dock lite fundersam. Hur mycket pengar kommer mamma Lena att shoppa för i Split? Jag har varit tidigare i gamla stan och vet hur utbudet ser ut. Måste komma på ett sätt att hålla igen lite:-)

Dags att summera Hvar!

• Förbered dig att betala med kontanter huvudsakligen
  • Hyr en båt. Det är det värt!
  • Amfora var ett mycket bra hotell. Men det skall det vara till det priset. Internetanslutningen var dock under all kritik (de hade problem i området).
  • Otroligt hög sk mysfaktor på kvällarna i stan
  • Begränsat med shopping
  • Hög hippfaktor. Mycket folk med riktigt stora båtar
  • Bra ställen även om man är ung och vill parta lite på semestern
  • Fin strandpromenad att gå utefter både på dagen och kvällen
  • Passa på att äta grillad fisk- prisvärt!
  • Nära split endast två timmar med båt. Passar bra för ö luffning i kombination med Split och Brac