Det var exakta 14 år sedan jag var senast på Rhodos. Jag har många minnen från ön. Det känns som om Rhodos är viktig del av mitt förflutna. Jag har bland annat förlovat mig med min fina hustru här och så har jag jobbat här en “säsong” som man säger inom besöksnäringen. Vad är då orsaken till att vi nu valde att åka tillbaka till ön? Klart att man skulle vilja säga att det var på grund av att vi ville visa våra barn var vi förlovade oss! Dessvärre är det inte riktigt så romantiskt! Vi är som vilken annan familj som helst när vi letar upp förslag på våra semester resmål. Vi är oftast ute lite för sent och så försöker vi hitta en bra destination, boende och flyg till ett vettigt pris. Denna gång hittade vi flyg med Sembo & Norwegian för två vuxna och två barn för under 10 000 sek och ett boende utanför Rhodos stad som Sembo har i sitt utbud som heter Miramare Park. Vi valde att på vägen ner flyga mitt i natten av prismässiga skäl. Inte helt smart med barn men de är numera hugade resenärer så det fungerade ändå helt ok. Vi landade på Rhodos kl 03.30. Hotellet ligger endast 15 min från flygplatsen så vi var på hotellet endast 45 min efter att vi hade landat.

Miramare reception Rhodos

Här är hotellets reception och det minitåg som man kunde åka runt med på hotellområdet. Populärt bland barnen! Alla kunder som kommer till hotellet får åka golfbil med bagaget till sina rum, vilket var väldigt smidigt när vi kom mitt i natten till hotellet.

Miramare Rhodos lägenhet 4

Här ser du vårt rum/lägenhet som vi blev tilldelade. Rummen/lägenheterna är ljust inredda och generellt av hög standard.

Miramare Rhodos lägenhet

Från vårt sovrum hade vi exakt 8 m till havet och två altandörrar som öppnade sig mot havet.

Miramare Rhodos pool 10

På denna bild ser man vår lägenhet (blåa huset) från utsidan. Denna bil är tagen på morgonen när solen gick upp. Jag passade på att träna (överambitiöst – Japp!) varje morgon från kl 07.00 på hotellet lilla gym och sedan badade jag i poolen eller havet efter det. Mycket fin start på morgonen när träningen väl var gjord.

Miramare Rhodos pool 16

Vi hade halvpension på hotellet och varje kväll när vi gick till restaurangen så gick solen ner lite lagom framför oss.

Rhodos 2012 198

Hotellets restaurang var utomhus och serverade mycket bra mat med mat från Grekland som huvudtema. Kan varmt rekommendera att boka halvpension här!

Rhodos 2012 502

Lunchrestaurangen och baren var också utomhus. Här åt vi vår lunch varje dag. Servicen på hotellet var utmärkt. Sedan mina tidigare upplevelser på Rhodos så är jag van vid lite av varje när det gäller servicen men här visste de verkligen vad trevlig och avslappnad bra service var.

Rhodos 2012 376

Är man på semester på Rhodos så är det ett måste att åka in till gamla staden och äta några kvällar. Här en bild från torget som ligger alldeles vi huvudingången.

Rhodos 2012 365

Rhodos 2012 387

Här åt vi middag! Liten pitoresk taverna i traditionell stil med riktigt mycket Grekiska läckerheter på menyn.

Rhodos 2012 366

Det skall ärligt sägas att Rhodos gamla stad har väldigt många “turistbutiker” men vad gör det? Man får ta det som det kommer och inte stressa upp sig i onödan. Det finns fortsatt mycket prisvärda läderprodukter som är väldigt prisvärda ur ett svenskt perspektiv.

Rhodos 2012 452

Vi hyrde bil en av dagarna och åkte till Tsambika beach som är kanske den mest kända stranden på Rhodos.

Rhodos 2012 422

Vi besökte även Lindos när vi hade hyrbil. Lindos har en mycket trevlig strand var vi stannade och badade. Trafiken ned till stranden i Lindos kräver lite tålamod, men om man bara försöker tänka på att man är i Grekland så är det inga problem!

Rhodos 2012 451

Många båtutflykter från Rhodos stad besöker Lindos och Tsambika beach.

Rhodos 2012 485

En del Greker går det ingen nöd på trots allvarlig ekonomisk kris i landet! Vi märkte inget som helst av den kris som Grekland befinner sig i under vår vistelse annat än att priserna har gått ned en del och att servicen var bättre än tidigare.

Rhodos 2012 321

Tack för denna gång Rhodos! Vi kommer helt säkert tillbaka!