Vi var 6 kollegor som ankom Barcelonas flygplats på onsdagseftermiddagen, nu startade några hektiska dagar med besök på några av våra orter längs den katalanska kusten. Först var det Tossa de MarCosta Brava som fick besök av oss. Vi startade med en liten rundvandring på morgonen och sen gick vi till ett av våra favorithotell i byn, Hotel Costa Brava. Vår grupp var enig i att det är ett perfekt familjehotell med centralt läge i byn.

Efter Tossa de Mar gick färden vidare nord över längs med den vackra klippiga kusten

Så kom vi fram till Platja D’Aro, här kollade vi naturligtvis de två fina stränderna, först den långa breda som sträcker sig förbi orten och sen på den lilla som ligger strax nedanför Parkhotel Ciutat de Palol

P1020038 P1020047

Parkhotel Ciutat de Palol är en av de bästa lägenhetsanläggningarna längs med Costa Brava; ligger i ett lugnt område, bra standard, härligt poolområde och nära till stranden. Här kollar Cecilia att det stämmer att det är 32 grader i poolen!

L’Estartit var vårt nästa mål, här blev vi mycket väl omhändertagna av personalen på Sa Gavina Gaudi! Alla var vi hungriga (Cecilia mest) då klockan närmade sig 14 och då ska skandinavska magar redan ha fått sin lunch en bra stund tidigare! Här har Antonio och hans kollegor dukat upp välsmakande tapas, vin och cava och han lärde oss att det finns mer än 220 olika bodegor av cava i katalonien. Ett stort tack till Raquel, Lucy och Antonio!

Antonio är en man som lyssnar på oss, vi har sagt till honom att våra skandinaviska kunder inte gillar de långsmala kuddarna som normalt finns i det spanska sovrummen. Sagt och gjort, nu har han köpt in ett gäng fyrkantiga kuddar som finns att hämta ut i receptionen för de som önskar det.

bild-1

Efter hotellbesöket gick vi ned till stranden och här var det Pia, Susanne och Cecilia som kollade vattentemperaturen. Både Pia och Cecilia tyckte det var perfekt temperatur men Susanne önskade sig någon grad till….

Så var det dags att vända och åka söderut igen, nästa ort att besöka var det klassiska turistorten Lloret de Mar. Här besökte vi de två stränderna som byn har att erbjuda, först var vi på den stora som ligger längs med promenaden och sen stannade vi till vid den lilla stranden Fenals som ligger i ett lugnare område.

På fredagen lämnade vi Tossa de Mar på morgonkvisten och åkte söderut mot Costa Dorada med “våra” orter Salou och Cambrils som mål. Nöjesparken PortAventura ligger intill Salou, ett besök där är ett måste om man bor i området. Man kan också göra en dagsutflykt hit även om man bor inne i Barcelona, tåget tar drygt en timme och man hoppar av på parkens egen station.

Salou uppskattas inte bara av oss, vi träffade några mycket nöjda sembokunder som bodde på Blaumar, de var mycket positiva till både området och hotellet som ligger på första linjen. Det enda de klagade över var att vi inte kunde erbjuda transfer från flygplatsen så det tar vi åt oss och ser till att det finns från nästa säsong.

Så var det dags igen för mat, Cecilia hotade med både det ena och andra om det inte blev mat i tid så det var bäst att göra som hon sa! Vid strandpromenaden i Cambrils åt vi en mycket god måltid bestående av tapas och två sorters pallea; mixta och negra. Den förstnämnda innehåller bl a kött, fisk och skaldjur medan riset i “la negra” är kokt med bläcket från bläckfisken.

Efter lunchen gjorde vi ett snabbesök på PortAventura, de tuffaste i gruppen fick sig en härlig resa med parkens bergochdalbana Shambala! Den är högst av sitt slag i Europa med sina 76 meter över havet och banans längd är 1.650 meter. Här ses tjejerna under och efter “resan”!

På vägen upp mot Barcelona hann vi med en ort till och det var Sitges! Efter ett snabbt besök kunde vi konstatera att orten har behållt sin charm sen tiden då Sitges var en stor ort för chartern som den var i början av 60-talet. Fin strand, charmiga trånga gränder, bra restauranger, hippiemarknad och inga stora hotellanläggningar på första linjen. Helt enkelt en suverän semesterort för vuxna!

Det katalanska köket i all ära men här finns det också flera baskiska barer där man njuter av pintxos y un buen vino tinto!

P1020151P1020152P1020153P1020154

Vi kom upp sent till Barcelona men det hindrade oss inte att se på några av “våra” lägenheter som vi är så stolta av. Här bodde vi på Ripoll som ligger i en lugn gata i närheten av katedralen. Dagen efter hade vi en rundvandring i stan innan vi åt brunch i saluhallen Boqueria som ligger på Ramblan inte långt från Plaza Catalunya. Här äter man vidunderligt god tapas och så kan man beskåda alla produkter som ligger vackert presenterade och naturligtvis även köpa med sig hem t ex en jamón serrano y queso manchego som några av oss gjorde.

P1020163P1020170P1020173P1020168P1020176

Så var det dags att åka hem igen efter några hektiska dygn i katalonien! Men vi lärde oss mycket om orterna och hotellen samtidigt som vi fick prova på det utsökta katalanska köket! Och i tillägg till det fick  vi lära oss viktiga spanska glosor som t ex rápido, vale y un cortado por favor!

Och hur var vädret då? Vi hade strax under 30 grader och en strålande sol följde med oss hela tiden! Mycket behagligt….

Katalonien, vi kommer tillbaka, tills dess säger vi: ¡Visca Catalunya y visca el Barça!