Mitt smultronställe på Franska Rivieran

Egentligen är jag Italienälskare och har alltid valt lägga semestrarna där. Men efter en vecka på Franska Rivieran är det valet inte lika självklart längre. Denna härliga riviera som kantas av små pärlor längs hela kusten, god mat, fantastiska viner, sköna bad, storstadspuls med shopping och till min förvåning trevliga fransmän.

F-1030-59948

Efter att ha hämtat upp vår hyrbil på Nice flygplats styrde vi kosan till Le Carré Beauchêne, villaområdet i Saint Maxime där vi hyrt ett hus för veckan. Super trevliga villor med privat pool och en härlig trädgård där vi solade, badade och hade sköna grillkvällar.

F-1898-53142

Grillen förberedd

Pontus blev nöjd med kvällens grillning

Saint Maximes charmiga centrum låg 10 minuters promenad från huset. Här finns massor av trevliga restauranger, mysiga caféer på de små söta gatorna.

Pose vid småbåtshamnen där det även finns en matmarknad med många goda franska delikatesser, väl värt ett besök.

Bredvid hamnen ligger den härliga citystranden.

Från Saint Maxime hade vi perfekt utgångsläge för kustens alla utflyktsmål. Det fanns mycket att välja på och vi tycker om att se och uppleva mycket på våra semestrar. Eftersom vi var här i bara en vecka bestämde vi oss redan innan vi åkte för några måsten att besöka som vi läst om och fått rekommenderat. Vår första utflykt blev till St Paul, förmodligen den vackraste byn i Provence.

När vi kom dit var det som att resa tillbaka till medeltiden med den gamla stadsmuren som slingrade sig runt den lilla byn och kullerstensgator som labyrinter. Här trängdes restauranger, caféer, konstgallerier och små boutiquer.

FR-St Tropez-bukten-26066

Port Grimaud, även kallad ”Little Venice” är en fantastiskt mysig liten stad med underbara små hus i glada färger. Vi var där under dagen men jag kan tänka att det är super romantiskt under kvällen med alla lyktor som lyser upp byn. Tyvärr hann vi inte med någon båttur på kanalerna men det blir ett måste nästa gång vi åker dit.

FR-Port Grimaud-58824

Det blev självklart Crêpes till lunch.

FR-Gassin-58789

Bergsbyarna Gassin och Ramatuelle tog vi samtidigt då de ligger bara några kilometer ifrån varandra. Dessa små byar påminner lite om varandra med sina kuperade, smala gator och forntida små stenhus.

FR-Gassin-58784

Fantastisk utsikt från byn Gassin

FR-Ramatuelle-58830

Det var en upplevelse att gå runt på Ramatuelles gator.

En promenad längs stranden i Nice och en öl på en av strandserveringarna var den perfekta avslutningen på denna resa innan det var dags att ta oss till flygplatsen.