Resan hem gick bra! Vi lämnade Split fredag eftermiddag och körde motorvägen mot Zagreb. Det var nästan ingen trafik på vägen och vi slank in över gränsen till Slovenien tidig eftermiddag. På vägen var vi tvungna att stilla vår nyfikenhet och stannade till i byn Sv Rok.

clip_image002

Rok vid ort skylten till byn Sv Rok

Byn var ingen höjdare men vi fick oss ett mycket prisvärt skrovmål på den lokala krogen. Väl i Slovenien gjorde vi en paus vid slottet Otocec. Det ligger mycket vackert mitt i en flod i gröna, lugna omgivningar.

clip_image004

Poserar glatt på bron som leder över floden till slottet Otocec.

Vi åt glass på slottets innergård omgivna av tjocka murar innan vi drog vidare de sista 6 milen in till Ljubljana. Vi hade bokat samma hotell, Hotel Union Business. När vi kom fram frågade receptionisten om vi var nöjda med våra rum vid sista besöket. Det var vi väl, tänkte vi…. Det visade sig att hotellet reserverat samma rum för oss på hemresan – för att vi skulle känna oss ”hemma. Undrar vad som hänt om vi sagt att vi inte var nöjda….

På kvällen åt vi i gamla stan, strosade igenom gränderna, åt glass längst floden och hade det riktigt mysigt.

clip_image006

Ema trivdes bra i Ljubljana. Måste va nåt hon har i blodet…

clip_image008

Francesco de la Robba´s fontän som symboliserar de tre stora floderna i Slovenien. Fast en verkar mera vara en bäck.

Vår resa började gå mot sitt slut. Från Ljubljana åkte vi till slovenska kusten på dagsutflykt. Kul att bada i varmt hav en sista gång. På söndag morgon åkte vi vid sju-tiden i riktning mot Berlin. Kring Salzburg hamnade vi i ”Stau”. Vad annat en söndag när många andra avslutar sin semester. Vi släpade oss, rätt trötta, in i Berlin och till vårt fina övernattningshotell Estel. Meningen var att vi skulle hinna se showen ”Beatles revival” på kvällen. Hotellet har nämligen stora fina shower sommaren igenom. Men vi kom för sent. Fick nöja oss med en god middag på en flera trevliga restauranger på hotellet. Nästa morgon körde vi upp till Rostock och tog färjan till Trelleborg. Sen var vi nästan hemma efter en 23 dagars lång och härlig bilsemester.