Vi hade valt sen semester i år alltså i mitten på Augusti men det kändes som att gå och vänta i en evighet. Alla kollegorna hann att gå på semester innan det blev dags för oss. Så det var verkligen nedräkning som gällde. Till sist blev det dock vår tur till den efterlängtade semestern. Det var tur att vi hade bestämt att åka söderut för hemma var det regn mest hela tiden.

Vi hade bestämt att köra bil till Italien.

Första dagen tog vi färjan Helsingborg-Helsingör och körde de 2 timmarna ner till nästa färja Rödby-Puttgarden. Vi hade bestämt att ta det lugnt och ta ett par övernattningar i Tyskland. Så första stopp var redan i Lübeck. Hotellet Ringhotel Jensen ligger mycket centralt i staden. Vi hade turen att hitta parkeringsplats på gatan utanför. Här regnade det också. Vi hade hoppats att kunna få äta på Rathauskeller men de stängde tidigt den kvällen. Så de rekommenderade en restaurang runt hörnan där vi fick en utmärkt Wienerschnitzel med Bratkartoffeln. Så gott när de har stekta fläskbitar i!

Nästa dag vaknade vi till ännu en regnfull morgon och efter en god frukost körde vi söderut. Nästa stopp var medeltidsstaden Rothenburg ob der Tauber. Hotellet låg ända inne mellan små gränder innanför murarna. Efter en rundvandring i denna mysiga stad som bara känns så sydtyskt som något, så åt vi en god middag på uteserveringen på hotellet.

Dag 3 gick vi upp tidigt för vi skulle köra långt. Personalen på hotellet var så snälla, de ställde fram frukosten lite tidigare än vanligt bara för vår skull. Så ut på motorvägen mot Brennerpasset. Lite fika emellanåt på motorvägen och lite pauser då och då. Resan tog sin lilla tid på grund av bilköer så 12 timmar tog resan ner till Rimini i Italien. Men det blev varmare och varmare allt efter som vi närmade oss Italien. Så skönt och efterlängtat! I Rimini var temperaturen 32 grader – på kvällen!