Toscana og sol & bad på Elba

Det var en grå marsdag. Det var bestemt at sommerferien skulle være hjemme i år.

Men så kom det ett nyhetsbrev fra Sembo…og der dukket det opp noen herlige ferieboliger i Toscana, både i innlandet og på øya Elba, og ja, vi fikk lyst på litt varme og eventyr. Har alltid hatt lyst til å reise med familien til Toscana og nå var guttene (8 og 10 år) akkurat passe store.

Vi fant veldig rimelige flybilletter fra København til Pisa og saken var biff. 11-23. juni bestilte vi fly og overnatting, og en leiebil på det, det trengte man virkelig i Toscana. Spesielt på en slik kombinasjon som vi gjorde:

– 4 netter på en gård i Siena-provinsen
– 7 näeter på ett leilighetshotell på Elba
– 1 natt i Pisa, så vi ikke behøvde å stresse til formiddagsflyet dagen etter.

Fergebilletter til Elba bestilte jeg via FerryCenter i Ystad. Greit å ha det fikset på forhånd.

Så kom dagen vi hadde lengtet etter. Ett alt for tidlig morgenfly til Pisa gikk veldig fort, siden vi sov alle sammen. Såklart en fordel å lande allerede kl. 9, rundt kl 10 var vi på vei i vår leiebil mot første stopp Volterra, som lå på veien til vårt første hotell Borgo San Luigi.

ScreenHunter_631 Jun. 08 12.32

Ved ankomst til Volterra var det strålende sol fra en klarblå himmel og gradestokken viste drøye 30 grader. Først ett Pizzastopp, etterpå mett og fornøyde vandret vi rundt i sjarmerende Volterra.

Det ble ett dupp i bassenget direkte etter innsjekkingen på sjarmende Borgo San Luigi. Hadde bestilt med halvpensjon, som vi oppdaget var veldig prisgunstig med tanke på den høye kvaliteten på maten. Både barn og voksne nøt! På kveldene satt vi på uteserveringen der de hadde montert opp 4 tv`er slik at alle gjestene kunne følge med på fortball-VM.

ScreenHunter_636 Jun. 08 13.21

ScreenHunter_638 Jun. 08 13.21

Halvdagsbesøk i bl.a den lille byen Monteriggioni og fantastisk vakre Siena og ettermiddagene ved bassenget gjorde at dagene gikk veldig fort.

ScreenHunter_633 Jun. 08 12.58

ScreenHunter_635 Jun. 08 12.59Vakre Siena!

Eventyret fortsatte gjennom Toscanas kuperte landskap ut mot havnebyen Piombino, der vi kjørte ombord fergen til Portoferraio på Elba.

ScreenHunter_632 Jun. 08 12.51

Her hadde vi booket oss inn på ett restort «Ortano Mare» på sydøstre kysten av øya. Dagene besto av besøk i sjarmerende fjellbyer, vakre strender og bading i bassenget. Kan ærlig si at neste gang jeg reiser hit så blir det til den nordvestre siden, den hadde de fineste strendene. En uke gikk fort avgårde og helt plutselig satt vi på fergen mot Piombino igjen. På vei til vårt hotell i Pisa rakk vi både lunjs og bade stopp i San Vincenzo.

ScreenHunter_642 Jun. 08 13.37

ScreenHunter_641 Jun. 08 13.36

ScreenHunter_640 Jun. 08 13.36

ScreenHunter_639 Jun. 08 13.34

I Pisa viset GPS`en oss veien gjennom smale smug og over torg (får man virkelig lov til å kjøre her, lurte vi?) på vår vei til det lille, perfekte hotellet Hotel di Stefano. Resepsjonisten informert oss om at man egnetlig ikke får kjøre i den historiske bydelen uten tillatelse, men har man bestilt hotell der og man oppgit registreringsnummeret til hotellet (enten i forveien eller ved ankomst), så slipper man bøter.

ScreenHunter_644 Jun. 08 13.37

ScreenHunter_643 Jun. 08 13.37

Skjevt tårn og en fantastisk middag i en av de koselige bakgatene avsluttet vårt kjempefine eventyr i Toscana.

Bestill din reise til Toscana her