En miniferie på Nordjylland og Skagen

Måkene trasker rundt og forsyner seg av det de finner på bakken. Vi betrakter dem mens vi spiser hver vår «rød pølse med brød» ved pølseboden i Fredrikshavn. Det er ett «must» når vi er i Danmark, og vi rekker det akkurat før vi skal med fergen til Gøteborg. Jeg tenker på alt vi har rukket på disse få dagene – en langhelg på Nordjylland og Skagen.

ScreenHunter_578 May. 11 11.28

Første stopp var på Skallerup Seaside Resort som er en fantastisk ferieby og som passer alle aldre. Her finnes det ett herlig badeland, stort lekerom for barna, matbutikk med alt man behøver samt restaurant. Pizzeria for de som vil spise i huset med ikke orker å ordne middag selv. Perfekt! Nå har vi ikke med oss barn så vi går til det koselige Spa som «kalles» Romulus innredet i romersk stil.

ScreenHunter_579 May. 11 12.59

Her tilbringer vi ett par timer med å bade i de ulike bassengene og slapper av i relaxavdelingen. Prøvde også deres nye «badstu for sinnet» der lys og duft setter stemningen. Vi gikk forbi pizzeriaen på veien tilbake til huset of kjøpte med oss noen gode pizzaer som vi nøt sammen med en flaske vin kjøpt i matbutikken.

loenstrup_0

Vi hadde hørt om de brede strendene ved Vestkysten og testet å kjøre bil på stranden! Ganske skummelt men gøy var der. Besøkte også den lille byen Lönstrup der vi spiste hver vår lunsjtallerken med rødspette, reker og masse annet godt på Café Karlsson.

Etter lunsj kjørte vi til Ørnreservater for å se på ørner. Deres ørnshow begynner kl. 15.00 og kan varmt anbefales. Her kan man se ulike ørner som havsørnens kjempestore vinger vise sine flyverkunstner. Utrolig spennende!

ScreenHunter_580 May. 11 13.41

Deretter kjørte vi til vårt neste overnattingssted nemlig Gl. Aalbäk Kro som ligger på veien til Skagen. Vi fikk ett hyggelig rom med uteplass. Etter å ha ruslet litt rundt i den lille byen spiste vi en herlig middag i restauranten.

ScreenHunter_582 May. 11 15.21

Neste dag kjørte vi til «Den sanddekte kirke» altså en kirke som har blitt nesten begravet av sand og ørken. Ja, du leste rett – det minner faktisk om en liten bit ørken midt i Danmark! På vei mot Skagen svingte vi av til venstre og kjørte til det gamle Skagen. Det er altså det virkelig Skagen med fine gamle gule hus med hvite knuter. Lunsj på velkjente Hotel Ruth  hvor vi kunne sitte på deres uteservering.

Videre fortsetter vi vår ferd mot «spissen av Danmark» og frem til hotellet Den Gamle Skibssmedie. Her fikk vi ett herlig dobbeltrom med egen balkong. Litt senere var det tid for å shoppe litt i de hyggelige gågatene og spise is mens vi kikket på folk. Vel tilbake på hotellet tok vi en dusj og skiftet. Ned til havnen hvor det var fullt med folk. Her var det virkelig mange restuauranter å velge mellom der man kan spise ferske reker og skalldyr. Vi valgte å spise på restauranten Pakhuset og fikk her den godeste fiskesuppen som vi har smakt – namnam!

ScreenHunter_583 May. 11 15.23

En god frokost på hotellet dagen etter og ett besøk på «Spissen av Danmark» altså der 2 hav møtes! Heftig opplevelse å stå der med en fot i Skagerak og en fot i Kattegat! Deretter en time med bil til Fredrikshavn der vi har ruslet litt rundt i gågatene og passet på å handle med oss litt dansk mat hjem. Og nå står vi altså her og spiser pølse. Ser allerede frem til neste Danmarksbesøk.