Fly & leiebil -perfekt for din reise til Kroatia

Hva gjør man når man ikke klarer å bestemme seg for om en skal kjøre til feriereisemålet eller fly?

En kombo så klart!

Dag 1

Fly fra København till Wien. Leiebil fra Wien til Ljubljana, 38mil.

Flyet letter fra København på formiddagen og lander i Wien ved lunsjtid. Henter vår forhåndsbestilte leiebil og meddeler at vi har tenkt oss til både Slovenia og Kroatia. Er fremme på Grand Hotel Union Business i Ljubljana tidlig ettermiddag.  Akkurat i passe tid til å se oss omkring i denne trivelige byen. Utenfor hotellet svinger vi ned mot torget og observerer nasjonalpoeten som står der og ser mot sin Julia, går videre over broen med dragene (Svigermødrenes bro..) og tar taubanen opp til slottet for å se på utsikten. Vel nede igjen blir det en veldig god middag på restaurant Julia.

Wien

Dag 2-5

Innen vi reiser videre tar vi en liten shoppingrunde og besøker såklart matmarkedet på den andre siden av elva.

Målet for dagen er Umag, 13 mil, og siden vi kjører selv kan vi gjøre akkurat som vi vil så tar vi en sving iinom Piran for å spise lunsj. Veldig koselig. Vi går langs vannet og kjenner bølgebrisen i ansiktet. Vi velgeren av de alle restaurantene som finnes på torget. Vanskelig å ta seg bort fra dette flotte stedet, men nysgjerrig på hva som venter oss så kommer vi oss avgårde.

Umag

Kommer frem til  Meliá Istrian Villas i Umag på ettermiddagen og installerer oss i vårt hus før vi utforsker hotellområdet som viser seg å være veldig stort! Glad for at vi har bestilt hele fire netter her! Under disse dagene nyter vi for alt det er verdt og lager både mat selv og spiser ute. En kveld reiser vi inn til Umag by med det søte lille toget som tar oss frem og tilbake.

Hotellet

Dag 6-12

Slapper av litt på hotellområdet etter utsjekking før det bærer i vei mot Rovinj. Vi har ingen hastverk, og dagens etappe er bare 6 mil. Møter opp våre venner ved huset vi har leid for en uke. Huset ligger bare 15 min kjøring fra byen, I Rovinjsko Selo og er akkurat passe for oss åtte. Og Rovinj….ja sukk..akkurat så koselige, vakkert og sjarmerende som vi har hørt. Se for deg: trange gater, gamle hus, vindulukker i fine farger og tørkelinjer litt overalt som avslører om det er dagen for hvitt- eller kulørvask.

Rovinj

Med bilen tar vi oss til ulike strender hver dag og overalt finner vi badeklart vann. Vi avslutter i vårt eget basseng der det blir både ballspill og vanngymnastikk. Vi kjører sørover til Pula for å se amfiteateret og nordover for å se utsikten over Limfjorden. En båttur i solnedgangen gir oss fantastiske minner og bilder til feriesamlingen.

Kroatien_1

Kroatien_2

Kroatien_3

Dag 13

Lengste biletappen på reisen, 56 mil. Men da vi vil virkelig nyte av friheten man har når man kjører selv, tar vi en liten omvei for å se byen Bled i Slovenia. Det vider seg å kreve litt mer enn tålmodighet enn forventet, da denne lille byen har veldig mange besøkende akkurat denne dagen. Men absolutt verdt det! Så utrolig vakkert at det er vanskelig å beskrive. Duppet i sjøen var t.o.m feriens beste ifølge ungdommene.

Kroatien_4

Ganske så sent er vi fremme i Wien på  Arion Cityhotel Vienna og kveldsmaten blir selvsagt en Schnitzel på fornøyelsesfeltet Prater dit vi tar sporvognen fra hotellet.

Dag 14

Vi har litt tid før det er tid for å reise til flyplassen. Mens man og ungdommene tar en ekstra runde på Prater, så leter jeg og venninnen opp Hundertwasserhaus for å se disse merkelige Gaudi inspirerte husene som man bare har sett på bilder tidligere.

Gaudi

Er hjemme igjen til kvelden og er veldig fornøyde. Hver gang vi har foretatt en reise som dette bor vi i ulike land, steder og med varierende lengder tror vi alltid at det ikke kan bli bedre neste gang. Men atter igjen overgår det forventingene våre!! Utrolig mye man kan få ut en 14 dagers ferie. Det føles som man har vært bort mye lengre takke være opplevelsene.